Sok szeretettel köszöntjük Somberek Község Honlapján!

 
 
 
 
 

 

Óvoda

Intézmény neve: Somberek Község Önkormányzata S.Á.I.O. és A.M.I. Sombereki Tagóvoda

Címe: 7728 Somberek, Rákóczi u. 4.

Telefonszáma: 69/338-133

Felügyeleti és fenntartó szerve: Somberek Község Önkormányzata

Típusa: Nemzetiségi Óvoda

Óvoda vezető: Orbán Mártonné

 

Óvodánk a falu központjában az általános iskolával átellenben helyezkedik el.
Az 1981-ben átadott 100 férőhelyes intézményben jelenleg két csoportban 40- 45 gyerekkel foglalkozunk.

Óvodánkat az egyenlő hozzáférés biztosításával működtetjük.

Négy óvónő és két dajka biztosítja, hogy gyermekeink az óvodában családias körülmények között tevékenykedhessenek.

A nevelőtestület sok éves szakmai tapasztalattal, jó szaktudással, folyamatos önképzéssel igyekszik megfelelni a mai kor társadalmi és szakmai kihívásainak.

Gyermekeink hasonló szociális háttérrel érkeznek, ami jónak mondható. Mégis a társadalmi élet változásait a mi óvodánk is érzékeli. (beilleszkedési nehézségek, SNI-s gyerek)

Személyiségfejlődésükre és egyéni képességeik kibontakoztatására nagy hangsúlyt fektetünk.

Nemzetiségi óvodaként fontos szerepet kap intézményünkben a kisebbség nyelvének és kultúrájának megismerése és elsajátítása, valamint a kulturális hagyományok átörökítése és fejlesztése.

É-vek óta óvodánkban egyes tevékenységek hangsúlyozottabban érvényesülnek. Mozgáson belül láb és tartásjavító gyakorlatokkal, valamint a szervezett játékos testneveléssel, a gyerekek összerendezett mozgását fejlesztjük, amely egyben személyiségformáló hatású.

Az egész napot átszövik a kisebbségi nyelvű zenei, irodalmi élmények.
Fontos feladatunk a kultúrkincs átörökítése, valamint a gyerekek felkészítése
a kisebbségi nyelv iskolai megkezdéséhez.

Óvodánk nevelőtestülete Nagy Jenőné „Óvodai nevelés a művészetek eszközével” c. program szakmai irányvonalát követve az „Alapprogram” és a „Nemzeti-etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelvei”–ben foglaltakat és a „SNI gyerekek óvodai nevelésének irányelvét” alapul véve készítette el saját programját.

Óvodai nevelésünkben érvényesülnek az innovatív pedagógiai törekvések.

Nyitottak vagyunk a partneri elvárások iránt, de szolgáltatásainkat a gyermekek érdekét szolgáló szempontok határozzák meg.

 

2007-ben Dunaszekcső, Görcsönydoboka, Somberek, Palotabozsok, Szebény, Véménd és Feked Önokormányzata megalakította a Csele-völgye Intézményfenntartó Társulást, melynek az egyik tagóvodája lettünk.

 

A 2009-2010-es tanévtől óvodánk egyik csoportjában bevezettük a kompetencia alapú óvodai nevelést. (TÁMOP (3.1.4-08/2-2009-0185)

 

Helyzetkép az óvodánkról

 

-          Óvodánk szeretne megfelelni a szülők fenntartó igényeinek, szem előtt tartva a gyermek szükségleteit,  egészséges fejlődését.

-          Óvodai nevelésünk a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatására, az emberi jogok és a gyermeket megillető jogok, alapvető szabadságok tiszteletbetartásának megerősítésére irányul az egyenlő hozzáférés biztosításával.

-          Szülő és iskola részéről óvodánkkal szemben mindig is elvárás volt a gyermekek eredményes felkészítése az iskolai élet megkezdéséhez. Lehetőséget biztosítunk a gyermek egyéni fejlődésének: változatos tevékenykedtetéssel, tapasztalatszerzéssel, rugalmas beiskolázással.

-          Környezetünk elvárásának megfelelően kiemelt szerepet kap a német nemzetiségi nyelv és hagyomány ápolása. Napi életünkben beépül a nyelv használata, szerepet kap az iskolai élet megkezdéséhez való felkészítésben is.

-          Évek óta jó kapcsolatot ápolunk és tartunk fenn a szülői házzal, fenntartóval, iskolával, orvossal, védőnővel, gyermekjóléti szolgálattal.

-          Óvodai nevelésünkben érvényesülnek a kompetencia jellegű pedagógiai törekvések. (TÁMOP-3.1.4-08/2-2009-0185)

-          Programunk megvalósításához és a 7. számú melléklet 11/1994.(VI.8.) MKM „Jegyzék a nevelési, oktatási intézmények kötelező eszközeiről, felszereléséről” szóló rendeletben szereplő tárgyi feltételek biztosítottak, de szándékunkban áll azokat bővíteni, fejleszteni.

-          Az elmúlt évek tapasztalatai igazolják, hogy gyermekeink szeretnek óvodába járni, szívesen, örömmel tevékenykednek, nyitottak a környező világra, tevékenységükben megjelenik a kreativitás.

-          Programunk következetes alkalmazásának eredményeképp gyermekeink 6-7 éves korukra alkalmassá válnak az iskola megkezdésére. 

 

Óvodánk alapelvei:

 

Szeretetteljes, biztonságérzetet adó, érzelem gazdag óvoda megteremtése, ahol a gyermekközpontúság úgy jelenik meg, hogy befogadó, ennek megfelelően a gyermeki személyiség kibontakoztatására törekszik, biztosítva minden gyermek számára az egyenlő hozzáférést, tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését, elősegíti a nemek társadalmi egyenlőségével kapcsolatos előítéletek lebontását.

Közvetetten segíteni az iskolai közösségbe történő beilleszkedéshez szükséges gyermeki személyiségvonások fejlődését és a környezettudatos magatartás kialakítását. Az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai intézkedéseknek a gyermeki személyiséghez kell alkalmazkodniuk.

A gyermek jogainak, emberi méltóságának tiszteletben tartása.

A gyermeki személyiséget elfogadás, tisztelet, szeretet, megbecsülés, bizalom övezze.

A migráns gyermekek óvodai nevelésében az önazonosság megőrzése, erősítése, az emberi jogok és alapvető szabadságok védelme.

Törekszünk az esélyegyenlőség biztosítására, a hozott hátrányok kompenzálására.

Az óvodai nevelés során a SNI gyermekeknél is a nevelés általános célkitűzéseinek megvalósítására törekedünk.

A SNI kisgyermekek hozzásegítése a korunk és társadalmunk kultúrájában való tájékozódásához, és ezen keresztül a társadalmi beilleszkedéshez.

Kiindulási pontjaink:

Minden gyermek a saját képességrendszerének figyelembe vételével nevelhető, fejleszthető, neveli, fejleszti a társas kapcsolatot az óvoda összes dolgozója.

Ezért a felnőttek tetteikkel sugározzák a feltétel nélküli szeretetet, s azt, hogy "tisztellek Téged, csakis Rád figyelek, és segítek neked, ha szükséged van a segítségemre".

Minden gyermek ismerje és tudja meg értékeit, de azt is érzékelje, hogy melyek a hiányosságai. Ezt fogja fel természetesen, minden lelki feszültség nélkül.

 

Gyermekképünk:

 

Olyan gyermek, aki nyugodt, tele van élményekkel, erősen kötődik a kisebbség nyelvéhez, kultúrkincséhez, a meséhez, zenéhez, szín-forma-tárgyi világához. Akinek kialakult az óvodás tartása, elfogadja a másságot, és tiszteletben tartja, önálló és látszik rajta a kiegyensúlyozottság. Tud nevetni, felfedezni, csodálkozni.

 

Óvodaképünk:

 

Óvodánk szeretetteljes, biztonságos, mindenkit maximálisan elfogadó, családias légkörű, ahol elsősorban a szabad játékon keresztül készítjük fel a gyermekeket az életre. A partnerek kívánságát, elégedettségét mérlegelve, a gyermekek érdekeit figyelembe véve alakítjuk az óvodai mindennapjainkat. Ehhez párosul az itt dolgozók hivatásszeretete, a gyerekek, a szülők tisztelete, egymás megbecsülése.

 

 

 

Deutsche Nationalitäten Kindergarten Schomberg

 

Im zwei altersgemischten Gruppen Arbeiten zwei Nationalitäten Kindergärtnerinnen.

Die altersgemischte Gruppe fördert die soziale Entwicklung des Kindes.

Die Kinder erleben, dass sie geführt werden und später selber führen können.

 Ein offener Tagesrhythmus mit Wechsel von ungelenkten und gelenkten Tätigkeiten, gibt den Kindern mehr Gelegenheit ihren Fähigkeiten zu realisieren. In der altersgemischten Gruppe wird dem Kind die Sicherheit vermittelt, sich mit allen seinen Wünschen, Fragen und Nöten an die Kindergärtnerinnen zu wenden, seine Probleme zu lösen und es zufrieden stellen.

 

Unsere Ziele bei der zweitsprachigen Erziehung im Kindergarten

 

Offenheit die Sprache lieb gewinnen

Täglichen Kontakt mit der Sprache

Die Pflege der deutschen Sprache im Kommunikationsprotzes

Die Bewahrung der Mundart

Brücke bauen zwischen Generationen (Großeltern – Enkeln)

Brücke schlagen zwischen Sprachen

Kindgemäße Vermittlung von Nationalitäteninhalten, Traditionspflege Reime, Gedichte, Geschichten,  Fingerspiele im Mundart gesprochen,

Die Spracherziehung kann nicht isoliert betrachtet werden es ist ein wichtiges Teil des gesamten Kindergartenlebens

 

Sprachvermittlung und Förderung in den verschiedenen Bildungsbereiche

 

Deutsche Literatur:

 Literatur ist für das Kind eine Quelle der Freude, ein Spiel mit Einzelelementen der Sprache. Das Kind hat Freude an Rhythmus, Reim und Klang. Durch häufiges Wiederholen bei entsprechenden Gelegenheiten prägen sich die Kinder Volksreime und Gedichte leichter ein. Sie hilft bei der Sprachpflege der Bewahrung der Identität.

Musikalische Erziehung:

Neben dem Spiel ist auch das Singen eine elementare Lebensäußerung des Kindes. Musik ist mit Freude verbunden, Musik macht das Kind Frölich. Die Kreisspiele werden aus der Volkskultur gewählt. Bevorzugt werden volkstümliche Spielinhalte mit leicht zu singenden eingängigen Melodie und Rhythmen sowie einfachen und harmonischen Bewegungsablaufen.

Bildnerisches Gestalten :

Das gestaltende Tun ist eine wichtige Ausdrucksmöglichkeit der Kinder. Zu diesem Gestalten gewährt die Kindergärtnerin technische Hilfe, damit die Vorstellung der Kinder den besten Ausdruck findet. Auch diese Anleitung wird dem Entwicklungsstand des Kindes entsprechen zweisprachig ausgeführt.

Bewegungserziehung

Dem wachsenden Organismus der Kinder wird eine besondere Aufmerksamkeit geschenkt. Der sprachliche Stoff, die Fachausdrücke des Sportes und die Anleitungen der Kindergärtnerin werden stufenweise eingesetzt.

Umwelterziehung:

Unweltbewusste Kindererziehung, wir fördern Konzentration hören, verstehen, handeln. Vergrößerung des Wortschatzes.  

 

 

 
 
   
 

 

Innováció
Képek
Támop 3.1.4
Óvoda dolgozói
Óvoda csoportjai