Óvoda
Intézmény neve:
Somberek Község Önkormányzata S.Á.I.O. és
A.M.I. Sombereki Tagóvoda
Címe:
7728 Somberek, Rákóczi u. 4.
Telefonszáma:
69/338-133
Felügyeleti és fenntartó
szerve:
Somberek Község Önkormányzata
Típusa:
Nemzetiségi Óvoda
Óvoda vezető:
Orbán Mártonné
Óvodánk a falu
központjában az általános iskolával
átellenben helyezkedik el.
Az 1981-ben átadott 100 férőhelyes
intézményben jelenleg két csoportban 40- 45
gyerekkel foglalkozunk.
Óvodánkat az
egyenlő hozzáférés biztosításával
működtetjük.
Négy óvónő és két
dajka biztosítja, hogy gyermekeink az
óvodában családias körülmények között
tevékenykedhessenek.
A nevelőtestület
sok éves szakmai tapasztalattal, jó
szaktudással, folyamatos önképzéssel
igyekszik megfelelni a mai kor társadalmi és
szakmai kihívásainak.
Gyermekeink
hasonló szociális háttérrel érkeznek, ami
jónak mondható. Mégis a társadalmi élet
változásait a mi óvodánk is érzékeli.
(beilleszkedési nehézségek, SNI-s gyerek)
Személyiségfejlődésükre és egyéni
képességeik kibontakoztatására nagy
hangsúlyt fektetünk.
Nemzetiségi
óvodaként fontos szerepet kap
intézményünkben a kisebbség nyelvének és
kultúrájának megismerése és elsajátítása,
valamint a kulturális hagyományok
átörökítése és fejlesztése.
É-vek óta
óvodánkban egyes tevékenységek
hangsúlyozottabban érvényesülnek. Mozgáson
belül láb és tartásjavító gyakorlatokkal,
valamint a szervezett játékos
testneveléssel, a gyerekek összerendezett
mozgását fejlesztjük, amely egyben
személyiségformáló hatású.
Az egész napot
átszövik a kisebbségi nyelvű zenei, irodalmi
élmények.
Fontos feladatunk a kultúrkincs átörökítése,
valamint a gyerekek felkészítése
a kisebbségi nyelv iskolai megkezdéséhez.
Óvodánk
nevelőtestülete Nagy Jenőné „Óvodai nevelés
a művészetek eszközével” c. program szakmai
irányvonalát követve az „Alapprogram” és a
„Nemzeti-etnikai kisebbség óvodai
nevelésének irányelvei”–ben foglaltakat és a
„SNI gyerekek óvodai nevelésének irányelvét”
alapul véve készítette el saját programját.
Óvodai
nevelésünkben érvényesülnek az innovatív
pedagógiai törekvések.
Nyitottak vagyunk
a partneri elvárások iránt, de
szolgáltatásainkat a gyermekek érdekét
szolgáló szempontok határozzák meg.
2007-ben
Dunaszekcső, Görcsönydoboka, Somberek,
Palotabozsok, Szebény, Véménd és Feked
Önokormányzata megalakította a Csele-völgye
Intézményfenntartó Társulást, melynek az
egyik tagóvodája lettünk.
A 2009-2010-es
tanévtől óvodánk egyik csoportjában
bevezettük a kompetencia alapú óvodai
nevelést. (TÁMOP (3.1.4-08/2-2009-0185)
Helyzetkép az
óvodánkról
-
Óvodánk szeretne
megfelelni a szülők fenntartó igényeinek,
szem előtt tartva a gyermek szükségleteit,
egészséges fejlődését.
-
Óvodai nevelésünk
a gyermeki személyiség teljes
kibontakoztatására, az emberi jogok és a
gyermeket megillető jogok, alapvető
szabadságok tiszteletbetartásának
megerősítésére irányul az egyenlő hozzáférés
biztosításával.
-
Szülő és iskola
részéről óvodánkkal szemben mindig is
elvárás volt a gyermekek eredményes
felkészítése az iskolai élet megkezdéséhez.
Lehetőséget biztosítunk a gyermek egyéni
fejlődésének: változatos
tevékenykedtetéssel, tapasztalatszerzéssel,
rugalmas beiskolázással.
-
Környezetünk
elvárásának megfelelően kiemelt szerepet kap
a német nemzetiségi nyelv és hagyomány
ápolása. Napi életünkben beépül a nyelv
használata, szerepet kap az iskolai élet
megkezdéséhez való felkészítésben is.
-
Évek óta jó
kapcsolatot ápolunk és tartunk fenn a szülői
házzal, fenntartóval, iskolával, orvossal,
védőnővel, gyermekjóléti szolgálattal.
-
Óvodai
nevelésünkben érvényesülnek a kompetencia
jellegű pedagógiai törekvések.
(TÁMOP-3.1.4-08/2-2009-0185)
-
Programunk
megvalósításához és a 7. számú melléklet
11/1994.(VI.8.) MKM „Jegyzék a nevelési,
oktatási intézmények kötelező eszközeiről,
felszereléséről” szóló rendeletben szereplő
tárgyi feltételek biztosítottak, de
szándékunkban áll azokat bővíteni,
fejleszteni.
-
Az elmúlt évek
tapasztalatai igazolják, hogy gyermekeink
szeretnek óvodába járni, szívesen, örömmel
tevékenykednek, nyitottak a környező
világra, tevékenységükben megjelenik a
kreativitás.
-
Programunk
következetes alkalmazásának eredményeképp
gyermekeink 6-7 éves korukra alkalmassá
válnak az iskola megkezdésére.
Óvodánk alapelvei:
Szeretetteljes,
biztonságérzetet adó, érzelem gazdag óvoda
megteremtése, ahol a gyermekközpontúság úgy
jelenik meg, hogy befogadó, ennek
megfelelően a gyermeki személyiség
kibontakoztatására törekszik, biztosítva
minden gyermek számára az egyenlő
hozzáférést, tudatosan kerüli a nemi
sztereotípiák erősítését, elősegíti a nemek
társadalmi egyenlőségével kapcsolatos
előítéletek lebontását.
Közvetetten
segíteni az iskolai közösségbe történő
beilleszkedéshez szükséges gyermeki
személyiségvonások fejlődését és a
környezettudatos magatartás kialakítását. Az
óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai
intézkedéseknek a gyermeki személyiséghez
kell alkalmazkodniuk.
A gyermek
jogainak, emberi méltóságának tiszteletben
tartása.
A gyermeki
személyiséget elfogadás, tisztelet,
szeretet, megbecsülés, bizalom övezze.
A migráns
gyermekek óvodai nevelésében az önazonosság
megőrzése, erősítése, az emberi jogok és
alapvető szabadságok védelme.
Törekszünk az
esélyegyenlőség biztosítására, a hozott
hátrányok kompenzálására.
Az óvodai nevelés
során a SNI gyermekeknél is a nevelés
általános célkitűzéseinek megvalósítására
törekedünk.
A SNI kisgyermekek
hozzásegítése a korunk és társadalmunk
kultúrájában való tájékozódásához, és ezen
keresztül a társadalmi beilleszkedéshez.
Kiindulási
pontjaink:
Minden gyermek a
saját képességrendszerének figyelembe
vételével nevelhető, fejleszthető, neveli,
fejleszti a társas kapcsolatot az óvoda
összes dolgozója.
Ezért a felnőttek
tetteikkel sugározzák a feltétel nélküli
szeretetet, s azt, hogy "tisztellek Téged,
csakis Rád figyelek, és segítek neked, ha
szükséged van a segítségemre".
Minden gyermek
ismerje és tudja meg értékeit, de azt is
érzékelje, hogy melyek a hiányosságai. Ezt
fogja fel természetesen, minden lelki
feszültség nélkül.
Gyermekképünk:
Olyan gyermek, aki
nyugodt, tele van élményekkel, erősen
kötődik a kisebbség nyelvéhez,
kultúrkincséhez, a meséhez, zenéhez,
szín-forma-tárgyi világához. Akinek
kialakult az óvodás tartása, elfogadja a
másságot, és tiszteletben tartja, önálló és
látszik rajta a kiegyensúlyozottság. Tud
nevetni, felfedezni, csodálkozni.
Óvodaképünk:
Óvodánk
szeretetteljes, biztonságos, mindenkit
maximálisan elfogadó, családias légkörű,
ahol elsősorban a szabad játékon keresztül
készítjük fel a gyermekeket az életre. A
partnerek kívánságát, elégedettségét
mérlegelve, a gyermekek érdekeit figyelembe
véve alakítjuk az óvodai mindennapjainkat.
Ehhez párosul az itt dolgozók
hivatásszeretete, a gyerekek, a szülők
tisztelete, egymás megbecsülése.
Deutsche Nationalitäten
Kindergarten Schomberg
Im zwei altersgemischten
Gruppen Arbeiten zwei Nationalitäten
Kindergärtnerinnen.
Die altersgemischte Gruppe
fördert die soziale Entwicklung des Kindes.
Die Kinder erleben, dass sie
geführt werden und später selber führen
können.
Ein offener Tagesrhythmus
mit Wechsel von ungelenkten und gelenkten
Tätigkeiten, gibt den Kindern mehr
Gelegenheit ihren Fähigkeiten zu
realisieren. In der altersgemischten Gruppe
wird dem Kind die Sicherheit vermittelt,
sich mit allen seinen Wünschen, Fragen und
Nöten an die Kindergärtnerinnen zu wenden,
seine Probleme zu lösen und es zufrieden
stellen.
Unsere Ziele bei der
zweitsprachigen Erziehung im Kindergarten
Offenheit die Sprache lieb
gewinnen
Täglichen Kontakt mit der
Sprache
Die Pflege der deutschen
Sprache im Kommunikationsprotzes
Die Bewahrung der Mundart
Brücke bauen zwischen
Generationen (Großeltern – Enkeln)
Brücke schlagen zwischen
Sprachen
Kindgemäße Vermittlung von
Nationalitäteninhalten, Traditionspflege
Reime, Gedichte, Geschichten, Fingerspiele
im Mundart gesprochen,
Die Spracherziehung kann
nicht isoliert betrachtet werden es ist ein
wichtiges Teil des gesamten
Kindergartenlebens
Sprachvermittlung und
Förderung in den verschiedenen
Bildungsbereiche
Deutsche Literatur:
Literatur ist für das Kind
eine Quelle der Freude, ein Spiel mit
Einzelelementen der Sprache. Das Kind hat
Freude an Rhythmus, Reim und Klang. Durch
häufiges Wiederholen bei entsprechenden
Gelegenheiten prägen sich die Kinder
Volksreime und Gedichte leichter ein. Sie
hilft bei der Sprachpflege der Bewahrung der
Identität.
Musikalische Erziehung:
Neben dem Spiel ist auch das
Singen eine elementare Lebensäußerung des
Kindes. Musik ist mit Freude verbunden,
Musik macht das Kind Frölich. Die
Kreisspiele werden aus der Volkskultur
gewählt. Bevorzugt werden volkstümliche
Spielinhalte mit leicht zu singenden
eingängigen Melodie und Rhythmen sowie
einfachen und harmonischen
Bewegungsablaufen.
Bildnerisches Gestalten :
Das gestaltende Tun ist eine
wichtige Ausdrucksmöglichkeit der Kinder. Zu
diesem Gestalten gewährt die Kindergärtnerin
technische Hilfe, damit die Vorstellung der
Kinder den besten Ausdruck findet. Auch
diese Anleitung wird dem Entwicklungsstand
des Kindes entsprechen zweisprachig
ausgeführt.
Bewegungserziehung
Dem wachsenden Organismus der
Kinder wird eine besondere Aufmerksamkeit
geschenkt. Der sprachliche Stoff, die
Fachausdrücke des Sportes und die
Anleitungen der Kindergärtnerin werden
stufenweise eingesetzt.
Umwelterziehung:
Unweltbewusste
Kindererziehung, wir fördern Konzentration
hören, verstehen, handeln. Vergrößerung des
Wortschatzes.
|