|
|
A kompetencia alapú oktatás
implementációja, egyenlő hozzáférés
biztosítása a Sombereki Általános Iskola,
Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási
Intézményben és tagintézményeiben
TÁMOP-3.1.4-08/2-2009-0185
Sombereki
Általános Iskola, Sombereki Tagóvodája
7728
Somberek
Rákóczi utca 4.
Pályázati
azonosító |
TÁMOP3. 1.
4.-08/2-2009-0185 |
Pályázat címe
|
Kompetencia
alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –
Innovatív intézményekben |
Pályázó neve
|
SÁIÓ és AMI
|
Pályázó címe |
7727 Somberek
Kossuth L. u. 111. |
Feladat –
ellátási hely neve |
Somberek
Tagóvoda |
INNOVÁCIÓ CÍME:
Vízi világ (patakban élő állatok, patak
környéken élő állatok)
INNOVÁCIÓ TÍPUSA:
TÉMAHÉT
KÉSZÍTETTE:
Schipp Ferencné
A TEVÉKENYSÉG HOSSZÚ TÁVÚ
CÉLJA:
Környezetünk tudatos védelme
A TEVÉKENYSÉG KÖZVETLEN CÉLJA:
A közvetlen és tágabb környezethez való
viszonyulás
fejlesztése, környezettudatos magatartás
kialakítása.
A TEVÉKENYSÉG FELADATA:
Ismerkedés a tóban
és tóparton élő élőlényekkel, azok
védelmével,
tevékenykedtető, élményszerű, játékos,
tapasztalatszerző kooperatív munkával.
A
TEVÉKENYSÉGGEL ÉRINTETT KOROSZTÁLY /
ÉVFOLYAM/ CSOPORT:
3-7 éves
gyermekek vegyes életszervezésű csoportban.
A TEVÉKENYSÉG IDŐTARTAMA:
2010. március 01.- 05.
A TEVÉKENYSÉG KAPCSOLÓDÁSA A
HELYI NEVELÉSI PROGRAMHOZ.HELYI TANTERVHEZ:Környezetünk
megismerése és megóvása.
A TEVÉKENYSÉG KAPCSOLÓDÁSA A
KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAGHOZ :
Környezettudatos
magatartás kialakítása. Környezetünk vizes
élőhelyei (patak, halastó)
A TEVÉKENYSÉG MÓDSZEREI:
Tapasztalatszerzés, megfigyelés,
bemutatás, szemléltetés, dicséret, buzdítás,
tevékenykedtetés, ismétlés
A TEVÉKENYSÉG
SZERVEZETI KERETEI/ JAVASOLT HELYSZÍNEI:
Csoportmunka,
frontális és egyéni munka. Helyszínek: Falu,
patakpart, az óvoda.
A TEVÉKENYSÉG ESZKÖZEI:
Képek, könyvek, kavicsok, kövek, színes
papírok, színes ceruza, zsírkréta, olló,
ragasztó, hurka pálca, zsineg, mágnes,
papírdoboz, fejdíszek, (béka, vízimadarak)
Témahét
Csoport
megnevezése: |
Katica csoport |
Időkeret:
|
5 nap |
Kapcsolatok: |
Levegő, Tűz,
Víz, Föld |
Munkaformák: |
-
kooperatív csoportmunka
-
differenciáló csoportmunka
-
páros munka
-
frontális munka (közös vers,
dal, tánc)
-
egyéni munka |
Feltételek: |
Tárgyi, anyagi,
eszközök |
A témahét
célja: |
A közvetlen és
tágabb természeti környezethez való
viszonyulás fejlesztése,
környezettudatos magatartás
kialakítása tevékenykedtető,
élményszerű, játékos,
tapasztalatszerző (látás, hallás,
tapintás mozgásutánzás)
Kooperatív
munkával |
Előkészítés:
|
- Tervezés,
ötlettelés: feladat-,
tevékenységgyűjtemény
összeállítása
-
Élményszerzés. A patakpart
előzetes bejárása, fotózás,
képek megtekintése.
3.
Heti terv összeállítása:
kiemelt műveltségterületek köré
csoportosuló feladatok,-
foglalkozások.
4.
Gyűjtőmunkák: családok
bevonásával
-
kavicsok, kövek, kagylók
-
fényképek, (kirándulás,
színek, élmények)
-
zene – mese, és
versgyűjtemény
|
Szervezési
feladatok: |
- közös
tevékenységek szervezése
- kirándulás
megszervezése
- szülőkkel
gyűjtőmunka megszervezése |
Nevelési
területek: |
Külső világ
tevékeny megismerése, élő élettelen
környezet, matematika, vizuális
nevelés, irodalom anyanyelv |
1. Nap |
|
A nap célja
feladata: |
A gyerekek
élőlényekkel kapcsolatos viszonyának
fejlesztése.
Séta a
patakparton: tapasztalatszerzés az
élőlények (növények, állatok)
megfigyelésben. Tevékenykedtető,
tapasztalatkeresés, érzékszervi
benyomások szerzése (látás, hallás,
tapintás, - színek formák, hangok,
zajok…)
Elemi szabályok
alkotása, megismerése, -
környezettudatos magatartás.
Gondolkodás globálisan, cselekedj
lokálisan elvének megismerése.
|
Tevékenységek: |
1.
Kirándulás
2. A
patakpart bejárása, állatok,
növények megfigyelése,
3.
Állatokkal kapcsolatos drámajátékok
4.
Gyüjtő munka séta közben |
2. Nap |
|
A nap célja
feladata: |
Az élő
élettelen megkülönböztetése.
Növények, állatok – élőlények
tulajdonságainak rendszerezése,
jellemző élettevékenységek- játékos
utánzással átélése. |
Tevékenységek: |
1
Beszélgető kör: (állatok, növények
megnevezése jellemző tulajdonságok)
2.
Táplálkozás az élővilágban
3.
Szaporodás, fejlődés az élővilágban.
|
3. Nap |
|
A nap célja
feladata: |
Érzékszervi
tapasztalatszerzés – (hallak,
növények, természeti kincsek)
A tanulási
folyamat tevékenységeinek, a
tapasztalatszerzés formáinak
tudatosítása- a tanulás
sokszínűségének a megismerése.
Megfigyelem:
látom, hallom, tapintom. |
Tevékenységek: |
1. Patak
part megalkotása (konstrukciós
játék)
2. Közös
kincsek (kövek, kagylók)
felhasználása
3.
Kisebb- nagyobb, több- kevesebb,
(fogalom párok) számlálás. |
4. Nap |
|
A nap célja
feladata: |
Az állatok,
növények megjelenítése a művészetben
(halak, békák,
kövek, kagylók)
Művészetek
kifejezőerejének tapasztalati
élmények útján szerzett megismerése.
|
Tevékenységek: |
1.
Zenehallgatás.
2.
Beszélgető kör
3.
Családi fotók, valódi
műalkotások (festmények)-
beszélgetés
4. Közös
kézműves foglalkozások, fókuszban a
környezetvédelem. Életkori és
egyéni sajátosságoknak a
figyelembevételével.
5.
Szabad játék tevékenység (Nagy hó-hó
Horgász)
6.
Értékelés |
5. Nap |
|
A nap célja
feladata: |
Az érzelmi
kapcsolatok erősítése párválasztós
játékokkal játékosan.
A társas
együttlét, együttmozgás élménye.
Az értelmi és
érzelmi intelligencia fejlesztése.
A viselkedés
kultúra kialakítása.
Egyszerűen
koreografált játékok: gyermek és
népi játékok, gyermekmondókákra,
gyermekdalokra koreografált mozgások
tanulása. |
Tevékenységek: |
1.
Beszélgető- kör
2
Állatokról szóló dalok,
hangutánzás
3.
Párválasztós játékok
4. Napi,
heti értékelés
|
Képességfejlesztés terület:
|
Szociális:
Társas kapcsolatok, játék,
viselkedés, neveltségi szint,
szokásismeret
Értelmi:
Kognitív szféra, Érzéki szféra,
percepció
Verbális:
Nyelvhasználat, kommunikáció
Testi
képességek: Nagymozgások,
finommozgások |
Összegzés:
|
Felhasznált
téma: |
|
TÉMA: V- 5.
Nagy hó –hó horgász
TÉMA: V – 5.
Vízimadarak védelme
TÉMA: V- 6. A
víz nélküli akvárium, közös akvárium
készítése dobozból.
TÉMA: V- Élet a
víz alatt
TÉMA: |
TÉMAHÉT
Kihasználva a
lehetőségeket, az első napon sétát
terveztünk gyermekeinknek a közeli
patakparthoz. A sétát már nagy készülődés,
beszélgetés előzte meg. Ráhangolódás a
témára.
-
a
csoportban képes könyv nézegetése
-
beszélgető kör, a meglévő ismeretek
rendszerezése
-
felkészülés, vajon mit láthatunk, mit
figyelhettünk meg a séta során
-
viselkedési szokások, szokásismeret
A séta során
megfigyelt állatokról, növényekről szerzet
új ismereteket vizuális nevelés keretében
dolgoztuk fel.
BÉKÁK
HALAK
A tevékenység
célja az együttkészítés, együtt játszás
öröme. Többféle technika vegyítése
(rajzolás, vágás, festés, hajtogatás,
barkácsolás)
A tevékenység
feladata, a kreatív gondolkodás, vizuális
memória fejlesztése.
Arra
törekedtünk, hogy a témát minden oldalról
megközelítve az életkori sajátosságok és az
egyéni képességi szintek figyelembevételével
dolgozzuk fel.
Irodalom-
anyanyelvi nevelés során törekedtünk a vers
élményszerű bemutatására. Motiváltuk
gyermekeinket a sok színes közösen készítet
eszköz segítségével.
Célunk volt az
emlékezet fejlesztése, a rövidtávú memória
fejlesztése a séta során szerzett emlékek
felidézésével. Egymás türelmes
meghallgatására nevelés, és egymás
véleményének az elfogadására, nevelésre
fektettük a hangsúlyt.
A horgászás a
gyermekek, által építet tóban lett a kedvenc
szabad játéktevékenység. Ebből a játékból
kiindulva kapcsolódási pont lett a
matematika. Halmazalkotás,
számlálásgyakorlás, egyesítés, bontás, több-
kevesebb relációk gyakorlását, tette
lehetővé a számunkra.
Kiemelt célunk
a kudarc tűrő képesség fejlesztése a
„pecázás” játék során.
A SOMBEREKI TÓ
A TÓ
ÉLŐLÉNYEI
Sokféle
lehetőséget biztosítottunk gyermekeinknek a
téma feldolgozásában. Ábrázolási kedvük
csillapíthatatlanak bizonyult, így szebbnél
szebb alkotások készültek.
Összefoglalás
A témahét során
kitűzőt, feladatainkat és céljainkat
sikerült teljesítenünk. Azt érzékeltük,
hogy, a téma gyermekeink számára
kimeríthetetlen. Érdeklődésük, kíváncsiságuk
által számos be nem tervezet tevékenységet
valósítottunk meg. Minden korosztály örömmel
és érdeklődéssel vett részt a különböző
tevékenységeken, így sikeresen zárult a
témahetünk. A hét pozitívuma közé sorolható
az is, hogy kiscsoportosaink közül olyan
gyerek is részt vett a tevékenységekben,
akit eddig nem igen tudtunk bevonni.
Sikerült komplexen minden egyes nevelési
területet bevonni a témába.
Megvalósult:
- a matematika,
- a vizuális tevékenykedtetés,
- az irodalom, anyanyelv fejlesztése
- és német nyelv
fejlesztése
- a környező világ
megismerése
- a mozgásfejlesztés
- az ének és játék
fejlesztése.
Sok- sok
mindent tettünk az eltelt hét alatt, a
gyereke jó kedvel, és aktívan tevékenykedtek
a számukra érdekes sok új ismeretet nyújtó
feladatokban.
Nekünk
óvodapedagógusoknak is sok új és tanulságos
helyzetet teremtet. Érdekes volt, hogy ilyen
sok oldalról megközelítve foglalkoztunk a
témával. A témahetünk nem zárult le a hét
végével. Gyermekeink számára sok játék
kedvencüké vált, így ezek a játékok a
hétköznapi szabad játék tevékenységek során
vissza - visszaköszönnek.
Kedves szülök!
A vízi világ
témához gyűjtünk kagylókat, köveket,
kavicsokat, csigaházat…
Köszönettel: Óvónők
|
|
|
|