Sok szeretettel köszöntjük Somberek Község Honlapján!

 
 
 
 
 

 

 

A kompetencia alapú oktatás implementációja, egyenlő hozzáférés biztosítása a Sombereki Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézményben és tagintézményeiben

TÁMOP-3.1.4-08/2-2009-0185

Sombereki Általános Iskola, Sombereki Tagóvodája

 7728 Somberek

Rákóczi utca 4.

Pályázati azonosító

TÁMOP3. 1. 4.-08/2-2009-0185

Pályázat címe  

Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben

Pályázó neve

SÁIÓ és AMI

Pályázó címe

7727 Somberek Kossuth L. u. 111.

Feladat – ellátási hely neve

Somberek Tagóvoda

 

INNOVÁCIÓ CÍME: Vízi világ (patakban élő állatok, patak környéken élő állatok)

INNOVÁCIÓ TÍPUSA: TÉMAHÉT

KÉSZÍTETTE: Schipp Ferencné   

A TEVÉKENYSÉG HOSSZÚ TÁVÚ CÉLJA: Környezetünk tudatos védelme

A TEVÉKENYSÉG KÖZVETLEN CÉLJA: A közvetlen és tágabb környezethez való

 viszonyulás fejlesztése, környezettudatos magatartás kialakítása.

A TEVÉKENYSÉG FELADATA: Ismerkedés a tóban és tóparton élő élőlényekkel, azok

védelmével, tevékenykedtető, élményszerű, játékos, tapasztalatszerző kooperatív munkával.

A TEVÉKENYSÉGGEL ÉRINTETT KOROSZTÁLY / ÉVFOLYAM/ CSOPORT:

3-7 éves gyermekek vegyes életszervezésű csoportban.

A TEVÉKENYSÉG IDŐTARTAMA: 2010. március 01.- 05.

A TEVÉKENYSÉG KAPCSOLÓDÁSA A HELYI NEVELÉSI PROGRAMHOZ.HELYI TANTERVHEZ:Környezetünk megismerése és megóvása.

A TEVÉKENYSÉG KAPCSOLÓDÁSA A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAGHOZ : Környezettudatos magatartás kialakítása. Környezetünk vizes élőhelyei (patak, halastó)

A TEVÉKENYSÉG MÓDSZEREI: Tapasztalatszerzés, megfigyelés, bemutatás, szemléltetés, dicséret, buzdítás, tevékenykedtetés, ismétlés

A TEVÉKENYSÉG SZERVEZETI KERETEI/ JAVASOLT HELYSZÍNEI:

Csoportmunka, frontális és egyéni munka. Helyszínek: Falu, patakpart, az óvoda.

A TEVÉKENYSÉG ESZKÖZEI: Képek, könyvek, kavicsok, kövek, színes papírok, színes ceruza, zsírkréta, olló, ragasztó, hurka pálca, zsineg, mágnes, papírdoboz, fejdíszek, (béka, vízimadarak) 

Témahét

 

Csoport megnevezése:

Katica csoport

Időkeret:

5 nap

Kapcsolatok:

Levegő, Tűz, Víz, Föld

Munkaformák:

-         kooperatív csoportmunka

-         differenciáló csoportmunka

-         páros munka

-         frontális munka (közös vers, dal, tánc)

-         egyéni munka

Feltételek:

Tárgyi, anyagi, eszközök

A témahét célja:

A közvetlen és tágabb természeti környezethez való viszonyulás fejlesztése, környezettudatos magatartás kialakítása tevékenykedtető, élményszerű, játékos, tapasztalatszerző (látás, hallás, tapintás mozgásutánzás)

Kooperatív munkával

Előkészítés:

  1. Tervezés, ötlettelés: feladat-, tevékenységgyűjtemény összeállítása
  2. Élményszerzés. A patakpart előzetes bejárása, fotózás, képek megtekintése.

3.      Heti terv összeállítása: kiemelt műveltségterületek köré csoportosuló feladatok,- foglalkozások.

4.      Gyűjtőmunkák: családok bevonásával

-         kavicsok, kövek, kagylók

-         fényképek, (kirándulás, színek, élmények)

-         zene – mese, és versgyűjtemény

 

Szervezési feladatok:

- közös tevékenységek szervezése

- kirándulás megszervezése

- szülőkkel gyűjtőmunka megszervezése

Nevelési területek:

Külső világ tevékeny megismerése, élő élettelen környezet, matematika, vizuális nevelés, irodalom anyanyelv

1. Nap

 

A nap célja feladata:

A gyerekek élőlényekkel kapcsolatos viszonyának fejlesztése.

Séta a patakparton: tapasztalatszerzés az élőlények (növények, állatok) megfigyelésben. Tevékenykedtető, tapasztalatkeresés, érzékszervi benyomások szerzése (látás, hallás, tapintás, - színek formák, hangok, zajok…)

Elemi szabályok alkotása, megismerése, - környezettudatos magatartás. Gondolkodás globálisan, cselekedj lokálisan elvének megismerése.

 

Tevékenységek:

1. Kirándulás

2. A patakpart bejárása, állatok, növények megfigyelése,

3. Állatokkal kapcsolatos drámajátékok

4. Gyüjtő munka séta közben

 

2. Nap

 

A nap célja feladata:

Az élő élettelen megkülönböztetése. Növények, állatok – élőlények tulajdonságainak rendszerezése, jellemző élettevékenységek- játékos utánzással átélése. 

Tevékenységek:

1 Beszélgető kör: (állatok, növények megnevezése jellemző tulajdonságok)

2. Táplálkozás az élővilágban

3. Szaporodás, fejlődés az élővilágban.  

 

3. Nap

 

A nap célja feladata:

Érzékszervi tapasztalatszerzés – (hallak, növények, természeti kincsek)

A tanulási folyamat tevékenységeinek, a tapasztalatszerzés formáinak tudatosítása- a tanulás sokszínűségének a megismerése.

Megfigyelem: látom, hallom, tapintom.

Tevékenységek:

1. Patak part megalkotása (konstrukciós játék)

2. Közös kincsek (kövek, kagylók) felhasználása

3. Kisebb- nagyobb, több- kevesebb, (fogalom párok) számlálás.

4. Nap

 

A nap célja feladata:

Az állatok, növények megjelenítése a művészetben

(halak, békák, kövek, kagylók)

Művészetek kifejezőerejének tapasztalati élmények útján szerzett megismerése.

 

Tevékenységek:

1. Zenehallgatás.

2. Beszélgető kör

3. Családi fotók, valódi műalkotások (festmények)- beszélgetés

4. Közös kézműves foglalkozások, fókuszban a környezetvédelem. Életkori és egyéni sajátosságoknak a figyelembevételével.

5. Szabad játék tevékenység (Nagy hó-hó Horgász)

6. Értékelés

5. Nap

 

A nap célja feladata:

Az érzelmi kapcsolatok erősítése párválasztós játékokkal játékosan.

A társas együttlét, együttmozgás élménye.

Az értelmi és érzelmi intelligencia fejlesztése.

A viselkedés kultúra kialakítása.

Egyszerűen koreografált játékok: gyermek és népi játékok, gyermekmondókákra, gyermekdalokra koreografált mozgások tanulása.

Tevékenységek:

1. Beszélgető- kör

2 Állatokról szóló dalok, hangutánzás

3. Párválasztós játékok

4. Napi, heti értékelés

 

 

Képességfejlesztés terület:

 Szociális: Társas kapcsolatok, játék, viselkedés, neveltségi szint, szokásismeret

 

 Értelmi: Kognitív szféra, Érzéki szféra, percepció

 

 Verbális: Nyelvhasználat, kommunikáció

 

Testi képességek: Nagymozgások, finommozgások          

Összegzés:

Felhasznált téma:

 

TÉMA: V- 5. Nagy hó –hó horgász

TÉMA: V – 5. Vízimadarak védelme

TÉMA: V- 6. A víz nélküli akvárium, közös akvárium készítése dobozból.  

TÉMA: V- Élet a víz alatt

TÉMA:

 

TÉMAHÉT

 

Kihasználva a lehetőségeket, az első napon sétát terveztünk gyermekeinknek a közeli patakparthoz. A sétát már nagy készülődés, beszélgetés előzte meg. Ráhangolódás a témára.

-         a csoportban képes könyv nézegetése

-         beszélgető kör, a meglévő ismeretek rendszerezése

-         felkészülés, vajon mit láthatunk, mit figyelhettünk meg a séta során

-         viselkedési szokások, szokásismeret

A séta során megfigyelt állatokról, növényekről szerzet új ismereteket vizuális nevelés keretében dolgoztuk fel.

 

BÉKÁK

 

 

HALAK

A tevékenység célja az együttkészítés, együtt játszás öröme. Többféle technika vegyítése (rajzolás, vágás, festés, hajtogatás, barkácsolás)

A tevékenység feladata, a kreatív gondolkodás, vizuális memória fejlesztése.

Arra törekedtünk, hogy a témát minden oldalról megközelítve az életkori sajátosságok és az egyéni képességi szintek figyelembevételével dolgozzuk fel.

Irodalom- anyanyelvi nevelés során törekedtünk a vers élményszerű bemutatására. Motiváltuk gyermekeinket a sok színes közösen készítet eszköz segítségével.

Célunk volt az emlékezet fejlesztése, a rövidtávú memória fejlesztése a séta során szerzett emlékek felidézésével. Egymás türelmes meghallgatására nevelés, és egymás véleményének az elfogadására, nevelésre fektettük a hangsúlyt.

 

A horgászás a gyermekek, által építet tóban lett a kedvenc szabad játéktevékenység. Ebből a játékból kiindulva kapcsolódási pont lett a matematika. Halmazalkotás, számlálásgyakorlás, egyesítés, bontás, több- kevesebb relációk gyakorlását, tette lehetővé a számunkra. 

Kiemelt célunk a kudarc tűrő képesség fejlesztése a „pecázás” játék során.

A SOMBEREKI TÓ

 

A TÓ ÉLŐLÉNYEI

 

Sokféle lehetőséget biztosítottunk gyermekeinknek a téma feldolgozásában. Ábrázolási kedvük csillapíthatatlanak bizonyult, így szebbnél szebb alkotások készültek. 

 

 

Összefoglalás

 

A témahét során kitűzőt, feladatainkat és céljainkat sikerült teljesítenünk. Azt érzékeltük, hogy, a téma gyermekeink számára kimeríthetetlen. Érdeklődésük, kíváncsiságuk által számos be nem tervezet tevékenységet valósítottunk meg. Minden korosztály örömmel és érdeklődéssel vett részt a különböző tevékenységeken, így sikeresen zárult a témahetünk. A hét pozitívuma közé sorolható az is, hogy kiscsoportosaink közül olyan gyerek is részt vett a tevékenységekben, akit eddig nem igen tudtunk bevonni. Sikerült komplexen minden egyes nevelési területet bevonni a témába.

Megvalósult:

                      - a matematika,

                - a vizuális tevékenykedtetés,

                - az irodalom, anyanyelv fejlesztése

                      - és német nyelv fejlesztése

                      - a környező világ megismerése

                      - a mozgásfejlesztés

                      - az ének és játék fejlesztése.

 

Sok- sok mindent tettünk az eltelt hét alatt, a gyereke jó kedvel, és aktívan tevékenykedtek a számukra érdekes sok új ismeretet nyújtó feladatokban.

Nekünk óvodapedagógusoknak is sok új és tanulságos helyzetet teremtet. Érdekes volt, hogy ilyen sok oldalról megközelítve foglalkoztunk a témával. A témahetünk nem zárult le a hét végével. Gyermekeink számára sok játék kedvencüké vált, így ezek a játékok a hétköznapi szabad játék tevékenységek során vissza - visszaköszönnek.

 

Kedves szülök!

 

 A vízi világ témához gyűjtünk kagylókat, köveket, kavicsokat, csigaházat…

 

Köszönettel: Óvónők

 

 

  

 

 

 

 

   
 
   
 

 

   
Képek
Támop 3.1.4
Óvoda dolgozói
Óvoda csoportjai